تلفن تماس: 204-8541011-0513

موسسه دارویی آستان قدس رضوی

آرشیو کل اخبار
پیشگیری از فقر ید در بدن با ۸ گزینه غذایی!
گواتروژن ها موادی هستند که به طور طبیعی در غذاها یافت می شوند و جذب ید و یا به کارگیری ید توسط بافت ها را دچار اختلال می کنند. منبع اصلی ید در کشورهای غربی شیر می باشد؛ چرا که استفاده از یدوفورس که به عنوان شوینده و ضدعفونی کننده تجهیزات در فرایند محصولات لبنی استفاده می شود، موجب بالا رفتن سطح ید در مواد لبنی می شود.
–  يد در بدن يك انسان سالم و بالغ حدود ۲۰ تا ۵۰ ميلي‎گرم وجود دارد كه دو سوم آن در غده تيروئيد (غده‎اي كه در جلوي گردن است) مي‎باشد.
–    يد موجب نشاط، شادابي، سرزنده بودن و تناسب اندام مي‎گردد.
–    يد براي رشد و نمو و روئيدن مو لازم است.
–    در حفظ سلامت مو، ناخن، پوست و دندان مؤثر است.
–    در سوزاندن چربي‎ها براي لاغر شدن كمك مي‎كند.
–    كمبود آن باعث بيماري گواتر مي‎گردد.
–    كمبود يد باعث كم‎هوشي و كوتاهي قد مي‎گردد.
–    مصرف زياد كلم خام باعث مي‎شود بدن به اندازه كافي يد جذب نكند.
–    يد فشارهاي عصبي را كاهش مي‎دهد.
– يد به ساخت كلسترول خون كمك مي‎كند و همچنين از رسوب كلسترول در عروق جلوگيري نموده و چربي‎هاي ناخواسته و اضافي بدن را مي‎سوزاند.
– كمبود يد در بدن باعث تشويش و نگراني مي‎شود.
– يد براي معالجه نرمي استخوان، بيماري‎هاي پوستي و سل نقش ارزنده‎اي دارد.
– استفاده از مواد الكلي باعث از بين رفتن مواد يد مي‎گردد.
– يد باعث برطرف شدن خون مردگي عضلات مي‎شود.
– يد تنظيم كننده دستگاه قلبي و عروقي است.
– كمبود يد امكان افزايش سرطان غده تيروئيد را دارد.
– يد تنظيم كننده توليدمثل است, اين اعمال به عهده هورمون تيروئيد است كه در بعضي مواقع از ارگان‎هاي ديگر نيز كمك دريافت مي‎كند.
– كساني كه گواتر دارند از خوردن شلغم، برگ و تخم كلم، خردل و از گياهان تيره شب‎بو مانند كيسه كشيش خوددداري كنند.
– مواد غذايي كه در آن‎ها يد موجود مي‎باشد: سبزي‎ها كه در خاك غني از يد روئيده باشند، پياز، تمامي غذاهاي دريايي، روزي يك قاشق چايخوري آب دريا، استنشاق هواي دريا يكي از راه‎هاي بسيار خوب تغذيه يد مي‎باشد، تربچه، سيب‎زميني، مارچوبه، هويج، گوجه‎فرنگي، اسفناج، نخود، قارچ، كاهو، موز، توت‎فرنگي، زرده تخم‎مرغ، شير، پنير، روغن كبد ماهي، كنگر، تره‎فرنگي، ترشك، تره، انگور، شاهي و بولاغ اوتي.

پیشگیری از فقر ید در بدن

تیروئید شما مسئول کنترل متابولیسم و رشد است , و هنگامی که بدن با فقر ید مواجه می شود، عملکرد این غده مختل خواهد شد.
علائمی از قبیل کلسترول بالا، خستگی، افسردگی، از علائم کمبود ید در بدن هستند. اضافه کردن مواد غذایی غنی از ید به رژیم روزانه، از بروز این علائم تا حد زیادی پیشگیری می کند:
موز: نه تنها میوه ای برای افزایش سطح انرژی و تامین پتاسیم بدن است، بلکه هر عدد از آن ۳ میکروگرم ید دارد.شما می توانید برای تامین ید، روزانه بیش از یک موز متوسط بخورید.
نمک ید دار: این نوع نمک بسیار متفاوت از نمک طبخ است و هر گرم از آن ۷۷ میکروگرم ید دارد.
گوشت بوقلمون: علاوه بر این که منبع خوبی از پتاسیم، ویتامین ب، فسفر و … است، هر ۸۵ گرم از آن ۳۴ میکروگرم ید به بدن می رساند.
آلوی خشک: تنها ۵ عدد آلوی خشک نیاز شما را به فیبر، ویتامین آ و ویتامین کا تامین می کند,ضمن این که منبع خوبی از ید است.
تخم مرغ آب پز: سرشار از ویتامین های آ، دی، روی، کلسیم، آنتی اکسیدان ها و … بوده , و ۱۰ درصد از نیاز روزانه شما به ید را تامین می کند.

پیشگیری از فقر ید در بدن با مواد غذایی
سیب زمینی پخته شده: سرشار از ویتامین ها، فیبر و پتاسیم است. شما با مصرف یک عدد سیب زمینی پخته شده ۶۰ میکروگرم ید به بدن تان می رسانید.
این یعنی ۴۰ درصد از میزان نیاز روزانه خود به ید را با مصرف یک سیب زمینی پخته شده برطرف کرده اید.
شیر: اکثر مردم به خاطر نگرانی از کمبود ویتامین دی و کلسیم، شیر را به رژیم غذایی خود اضافه می کنند, اما بهتر است بدانید این نوشیدنی حاوی مقادیر مناسب ید نیز هست. در هر فنجان از شیر ۵۶ میکروگرم ید وجود دارد و ۳۷ درصد از نیاز روزانه شما را به این ماده معدنی تامین می کند.
میگو: ید به وفور در میگو یافت می شود. هر سه اونس میگو حاوی ۳۵ میکروگرم ید است. شما نه تنها این ماده معدنی را از میگو دریافت می کنید بلکه مقادیر مناسب کلسیم و پروتئین را نیز به بدن تان می رسانید.

سلامت نیوز
تعداد بازديد: -
1396/11/23 دوشنبه
 
امتیاز دهی
 
 

تعداد بازديد اين صفحه: 51
داروهای جدیدپربازدیدترین مقالات ....

ارتباط ویتامین B با خطر ابتلا به سرطان ریه
ارتباط ویتامین B با خطر ابتلا به سرطان ریه
عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی
عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی
گیاه خار مریم و درمان بیماریها
گیاه خار مریم و درمان بیماریها