تلفن تماس: 204-8541011-0513

موسسه دارویی آستان قدس رضوی

آرشیو کل اخبار
نشانه های کمبود ویتامین ب ۱۲ در بدن
ویتامین B12 یا Cobalamin یکی از انواع ضروری ویتامین های محلول در آب می باشد و در طیف مختلفی, از خوراکی ها از جمله ماهی، گوشت، تخم مرغ و محصولات لبنی یافت می شود.
مهم است که هر کسی بخصوص زنان به مقادیر کافی این ویتامین را از طریق رژیم غذایی دریافت کند.کمبود ویتامین ب ۱۲ در کسانی که دچار مشکلات گوارشی هستندو یا داروهای اسید معده دریافت می کنند , و همچنین در کسانی که رژیم های گیاهی را انتخاب کرده اند، شایع است.

کمبود ویتامین ب ۱۲

با این حال از ۸ حقیقت مهم در مورد فقر ویتامین ب ۱۲ نباید چشم پوشی کرد:
زنان بیشترین نیاز به ویتامین ب ۱۲ را دارند:
هرکسی به این ویتامین نیاز دارد اما افراد خاصی مانند سالمندان و زنان باید بیشترین میزان ویتامین ب ۱۲ را ,دریافت کنند. میزان نیاز روزانه زنان بخصوص زنان باردار به این ویتامین ۲,۸ میکروگرم است ,در حالی که این میزان برای مردان ۲.۴ میکروگرم است.

کمبود ویتامین ب ۱۲ باعث آسیب دائمی می شود:

کمبود ویتامین ب ۱۲ که سالها ادامه داشته باشد، تشدید می شود و می تواند آسیب عصبی غیرقابل بازگشت را,ایجاد کند. از دست دادن حافظه، گیجی، ناتوانی در تمرکز، آسیب های عصبی، بی خوابی،اختلال در نعوظ حتی مشکلات روده و کنترل مثانه از دیگر عوارض کمبود طولانی مدت ب ۱۲ است.
بسیاری از این عوارض در صورت تشخیص سریع و درمان می تواند معکوس شود.

ممکن است کودکان هم به کمبود ویتامین ب ۱۲ مبتلا شوند:
کمبود ویتامین ب ۱۲ در کودکان جدی است و می تواند با علائمی نظیر کم خونی، مشکلات حرکتی،مشکل رسیدن به نقاط عطف رشد و اختلال رشد همراه باشد که ممکن است منجر به مرگ شود.
کمبود ویتامین ب ۱۲ در نوزادان نادر است اما می تواند رخ دهد البته اگر کودکی تغذیه بدون غذاهای حیوانی,داشته باشد یا اگر شیر مادری که گیاهخوار است را بخورد یا بعد از دوران نوزادی همچنان ,فقط شیر مادرش را بخورد.

بر طبق یک مطالعه که نتیجه آن در ژورنال پزشکی کودکان منتشر شده است، مصرف مکمل های ب ۱۲ ,توسط مادران در دوران بارداری می تواند از پیش آمدن این مشکل برای نوزادان جلوگیری کند.

رابطه ویتامین ب ۱۲ و خستگی در بدن

فقر ویتامین ب ۱۲ با خستگی مدام در ارتباط است:
اگرچه ویتامین ب ۱۲ در تولید سلول های خونی و حمایت از عملکرد اعصاب موثر است اما نقش مهمی نیز ,در تبدیل مواد مغذی به انرژی دارد. اگر شما مدام احساس خستگی و ضعف می کنید،وقت آن رسیده که ویتامین ب ۱۲ بیشتری را از راه رژیم غذایی دریافت نمایید.
فراموش نکنید که محصولات حیوانی مانند گوشت قرمز و تخم مرغ، بوقلمون، مرغ، ماهی و شیر بیشترین میزان ویتامین ب ۱۲ را دارند.

گیاه خواران آسیب پذیرتر هستند:

بیشترین میزان ویتامین ب ۱۲ در محصولات حیوانی یافت می شود و کسانی که تابع رژیم های غذایی ,گیاهی هستند، برای جلوگیری از ابتلا به فقر ویتامین ب ۱۲ باید مکمل های این ویتامین را دریافت کنند.خستگی و سرگیجه های مداوم از علائم اصلی فقر ویتامین ب ۱۲ در گیاه خواران است.

بزرگسالان سالمند در معرض خطر هستند :
هر کسی در هر سنی می تواند دچار فقر ویتامین ب ۱۲ شود اما مشکلات جدی سلامتی,در صورت فقر این ویتامین زمانی بیشتر می شود که شما بیش از ۵۰ سال سن داشته باشید.
در صورت تشدید مشکل و عدم جبران فقر ویتامین ب۱۲ از طریق غذا در بزرگسالان، بنا به توصیه پزشک ,شاید نیاز به تزریق این ویتامین و یا استفاده از مکمل ها باشد.

داروهای سوزش سر دل مقصر فقر ویتامین ب ۱۲ هستند:

این داروها از آنجا که تولید اسید معده را سرکوب می کنند، جذب ویتامین ب ۱۲ را سخت تر می نمایند.اگر داروهای تجویزی برای سوزش سر دل مصرف می کنید و علائمی از قبیل ضعف،سرگیجه یا خستگی دارید، با پزشک تان درباره احتمال کمبود ویتامین ب ۱۲ مشورت کنید.

نشانه های کمبود ویتامین ب ۱۲

مصرف منظم مکمل های این ویتامین می تواند بر غلبه بر این شرایط کمک کند.
ممکن است فقر ویتامین ب ۱۲ با دمانس اشتباه گرفته شود:
نشانه های کمبود این ویتامین اغلب مشابه زوال عقل است، از قبیل از دست دادن حافظه، گیجی،مشکلات تفکر و استدلال. و همین مساله تشخیص کمبود ویتامین از زوال عقل را ,مشکل می کند به خصوص افرد مسن که در معرض خطر هر دوی این ها هستند

و غالبا شرایطشان با هم تداخل دارد. ۷۵ تا ۹۰ درصد افراد دچار کمبود ویتامین ب ۱۲ عوارض عصبی مانند ,زوال عقل دارند. ولی حتی کاهش ب ۱۲ در افراد جوان هم به طور تیپیک ,علایم زوال عقل را نشان می دهد.

با ویتامین B12 بیشتر آشنا شوید
ویتامین B12 یا Cobalamin یکی از انواع ضروری ویتامین های محلول در آب می باشد و در طیف مختلفی,از خوراکی ها از جمله ماهی، گوشت، تخم مرغ و محصولات لبنی یافت می شود.
ویتامین ب۱۲ معمولا به همراه سایر ویتامین های گروه B در محلول ها و مکمل های ویتامین B12استفاده می شود. ویتامین B12 برای یکسال در کبد افراد ذخیره شده و خطر ابتلای افراد به کم خونی را ,کاهش می دهد.

ویتامین ب 12 نقشی مهم در تولید DNA ایفا کرده و همچنین در سالم نگه داشتن اعصاب,و گلبول های قرمز موثر است.

ویتامین B12 بعنوان درمانی برای خیلی از بیماری ها و مشکلات استفاده می شود. این ویتامین ,به درمان بیماری های و مشکلاتی همچون کم خونی وابسته به کمبود ویتامین B12، خستگی، آلزایمر،بیماری های قلبی، سرطان سینه، کلسترول بالای خون و بیماری سلول داسی شکل کمک می کند.

منابع : سلامت نیوز , راستینه
تعداد بازديد: -
1397/2/3 دوشنبه
 
امتیاز دهی
 
 

تعداد بازديد اين صفحه: 22
داروهای جدیدپربازدیدترین مقالات ....

ارتباط ویتامین B با خطر ابتلا به سرطان ریه
ارتباط ویتامین B با خطر ابتلا به سرطان ریه
عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی
عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی
گیاه خار مریم و درمان بیماریها
گیاه خار مریم و درمان بیماریها