تلفن تماس: 204-8541011-0513

موسسه دارویی آستان قدس رضوی

آرشیو کل اخبار
اصلاح عادات غذایی کودک


یک رژیم غذایی سالم به رشد و یادگیری کودکان کمک کرده و از چاقی و بیماریهای مرتبط با آن مثل دیابت پیشگیری می کند. برای انتخاب یک رژیم غذایی سالم برای کودکان خود نکات زیر را در نظر داشته باشید.

  • -  نیمی از محتوای بشقاب کودک را میوه و سبزیجات قرار دهید.
  • -  منابع سالم پروتئین از قبیل گوشت بدون چربی ، آجیل و تخم مرغ انتخاب کنید.
  • -  نان های سبوس دار و غلات سرو کنید زیرا سرشار از فیبر هستند.مصرف غلات تصفیه شده را کم کنید.
  • -  بجای سرخ کردن غذاها ، آنها را بیشتر کبابی ، بخارپز یا آب پز کنید.
  • -  مصرف غذاهای آماده و هله هوله را کاهش دهید.
  • -  بجای نوشابه و آب میوه های مصنوعی، آب و شیر میل کنید.

نسبت به نیازهای غذایی کودکان خود اطلاع کسب کنید .برخی از این نیازها از قبیل نیاز به آهن و کلسیم در سنین مختلف کودک تغییر می کند.
اطلاعات سلامتی و تغذیه
به کودکان پیش دبستانی خود کمک کنید که خوب غذا بخورند، فعالیت داشته باشند و سالم رشد کنند.کودکان خردسال به کمک شما نیاز دارند تا عادات سالم غذایی و حرکتی و فیزیکی خود را گسترش دهند. در طول سالهای اولیه زندگی کودک ، شما و پزشک وی، در حفظ سلامتی کودک شریک هستید.
سالهای پیش دبستانی کودک زمان مهمی برای توسعه عادات سالم زندگی است. از سن 2 تا 5 سالگی ، رفتار کودکان در همه ی زمینه ها از قبیل غذا خوردن رشد کرده و توسعه می یابد.
کودک در طول پروسه ی رشد از لحاظ فیزیکی ، ذهنی و اجتماعی تغییر می کند. البته سرعت این تغییرات در همه ی کودکان یکسان نیست.
تغذیه سالم
فرقی نمی کند که یک کودک نوپا یا نوجوان داشته باشید، در ادامه به پنج نمونه از بهترین استراتژی ها برای اصلاح تغذیه و تشویق عادات غذایی هوشمند اشاره می کنیم :

  •  - وعده های غذایی منظمی در کنار سایر اعضای خانواده داشته باشید.
  • -  انواع مختلف غذاهای سالم و تنقلات را مصرف کنید.
  • - خود شما برای فرزندانتان یک الگوی تغذیه ی سالم باشید.
  • -  از جنگ و جدل برای غذا خوردن با بچه ها اجتناب کنید.
  • - کودکان را در فرآیند تهیه وعده های غذایی شریک کنید.
  • - ممکن است عادت کردن به اینکه خوب و سالم غذا بخورید کمی سخت باشد درحالیکه غذاهای آماده به آسانی در دسترس هستند.اما راهنمایی هایی که در ادامه می آوریم کمک می کند که بتوانید هر پنج استراتژی ذکر شده را راحت تر به بخشی از عادات سالم زندگی خود تبدیل کنید.

وعده های غذایی خانواده


وعده های غذایی خانواده یک دورهمی آرامش بخش هم برای والدین و هم فرزندان است. فرزندان از پیش بینی وعده های غذایی لذت می برند و والدین این فرصت را می یابند که با بچه ها بیشتر وقت بگذرانند. بچه هایی که در وعده های منظم غذایی خانواده شرکت می کنند همچنین :

  • -  تمایل بیشتری به خوردن میوه، سبزیجات و انواع مغز ها دارند .
  • - غذاهای ناسالم و فست فود ها را کمتر ترجیح می دهند.
  • - کمتر به استفاده از سیگار ، ماریجوانا، یا مشروبات الکلی علاقه نشان می  دهند.
همچنین، وعده های غذایی خانوادگی این فرصت را به والدین می دهد که فرزندان را با غذاهای جدید آشنا کرده و خود الگویی برای تغذیه سالم باشند.
نوجوان ممکن است علاقه ای به حضور در وعده های غذایی خانوادگی نشان ندهد ، تعجب نکنید زیرا نوجوان می خواهند استقلال بیشتری داشته باشند. با اینحال مطالعات نشان می دهند که نوجوانان هنوز توصیه و نصیحت والدین را می خواهند ، بنابراین زمان های غذا را فرصتی برای ایجاد ارتباط دوباره می یابند.
شما همچنین می توانید این توصیه ها را نیز بکار ببرید:
  • -  به فرزند اجازه دهید که دوستش را برای ناهار یا شام دعوت کند.
  • -  فرزند را در برنامه ی تهیه و آماده سازی غذا شرکت دهید.
  • -  در زمان صرف غذا به جای بحث و مذاکره سعی کنید محیطی آرامش بخش و دوستانه بوجود بیاورید.

چه چیزهایی یک وعده غذایی خانوادگی محسوب می شوند؟ هر زمان شما و خانواده تان غذا را با هم صرف می کنید ، فرقی نمی کند که غذای خانگی باشد یا غذای بیرون بر، یک وعده غذایی خانوادگی محسوب می شود.
زمان بندی مناسب برای دور هم جمع کردن تمام اعضای خانواده جهت صرف یک وعده ی غذایی خانوادگی کمی تلاش لازم دارد. ممکن است به این خاطر مجبور شوید که شام را کمی دیرتر صرف کنید تا به عنوان مثال با ساعت باشگاه ورزشی نوجوان تان هماهنگ شود و وی نیز سر میز شام حضور داشته باشد. همچنین می توانید در روزهای تعطیل ساعات صرف برخی وعده ها را کمی تغییر دهید مثلا در روز جمعه صبحانه را می توان دیرتر صرف کرد تا همه اعضای خانواده حضور داشته باشند.
غذاهای سالم مصرف کنید
کودکان، مخصوصا کم سن و سالترها،عمدتا چیزهایی را که در منزل در دسترس باشد می خورند. بنابراین توجه به مواد غذایی که برای منزل تدارک می بینید و همچنین غذایی که به عنوان وعده غذایی سرو می کنید بسیار اهمیت دارد.
از دستورالعمل های عمومی زیر پیروی کنید :

  • -  میوه ها و سبزیجات را برای حداقل 5 وعده در وعده های غذایی روزانه خود بگنجانید و اطمینان یابید که میوه ها و سبزیجات در هر وعده غذایی مصرف می شوند.
  • -  برای میان وعده های کودک میوه و سبزیجات تازه تهیه کنید با این کار کودک در تصمیم گیری برای انتخاب میان وعده ی خود راحت تر است. سایر تنقلات سالم عبارتند از ماست کم چرب ، کره بادام زمینی، مغز ها و دانه های خوراکی و پنیر.
  • - گوشت بدون چربی و سایر منابع خوب پروتئینی مثل ماهی ، تخم مرغ ، حبوبات و آجیل مصرف کنید.
  • - غلات و نان های سبوس دار انتخاب کنید تا کودکان فیبر بیشتری دریافت کنند.
  • -  مصرف چربی را کاهش دهید .از مصرف غذاهای سرخ شده اجتناب کرده و روش های سالم تری ، مثل آب پز کردن ، برشته یا کبابی کردن و بخار پز کردن را برای پخت انتخاب کنید. محصولات لبنی کم چربی یا بدون چربی مصرف کنید.
  • -  مصرف چربی و خوراکی هایی که ارزش غذایی کمی دارند از قبیل چیپس و شکلات را محدود کنید اما کاملا حذف نکنید و تنها هراز گاهی مصرف کنید تا کودکان احساس نکند که محروم شده اند.
  • -  نوشیدنی های شیرین از قبیل نوشابه و آب میوه های مصنوعی را کمتر مصرف کنید و بجای آنها آب و شیر کم چرب بخورید.
خودتان یک الگوی تغذیه ای مناسب باشد

بهترین راه برای تشویق کودکان به خوردن غذاهای سالم اینست که خودتان خوب و سالم غذا بخورید. کودکان از رفتاری که هر روز از بزرگترها می بینند پیروی می کنند. با مصرف میوه جات و سبزیجات ،کودکان پیغام مناسب را از شما می گیرند. البته به یاد داشته باشید که خوراکی هایی که ارزش غذایی کمتری دارند را به طور کامل از برنامه غذایی حذف نکنید . هراز گاهی می توان این خوراکی ها را مصرف کرد.
راه دیگر برای اینکه الگوی خوبی برای کودک یا نوجوان خود باشید اینست که پروتئین های مناسبی مصرف کنید اما زیاده روی نکنید. در مورد احساستان از سیری مخصوصا با فرزندان صحبت کنید ، به عنوان مثال بگویید "این غذا خوشمزه به نظر میاد اما من سیر شده ام و دیگر چیزی نمی خورم". به طور مشابه والدینی که همیشه در رژیم غذایی هستند یا از بدن خود شاکی اند احساسات منفی را در فرزندان پرورش می دهند . سعی کنید رویکرد مثبتی در مورد غذاها داشته باشید.
با فرزندان بر سر غذا خوردن جدال نکنید
غذا معمولا عاملی برای جنگ و جدال با فرزندان می شود.حسن نیت والدین ممکن است آنها را وادار به جدال یا چانه زنی با کودک یا نوجوان کند تا غذاهای سالمی را که برایشان تدارک دیده اند بخورند. استراتژی بهتر اینست که کمی انتخاب نیز به فرزند بدهید ، اما نوع غذاهای انتخابی وی را محدود کنید.
 اگر کودک گرسنه است تصمیم گیری در مورد اینکه از غذاهایی که سرو شده کدامیک را میل کند و زمانیکه احساس سیری می کند دست از غذا خوردن بکشد، با خود فرزند است. اما کنترل اینکه چه مواد خوراکی در منزل در دسترس فرزندان قرار بگیرد حال چه به عنوان غذای اصلی یا میان وعده ، با والدین می باشد.
در ادامه چند توصیه آورده ایم :

  • - یک برنامه غذایی قابل پیش بینی بگذارید. در اینصورت برای فرزندان راحت تر است که منتظر میان وعده یا وعده ی غذایی بعدی باشند و ریزه خواری نکنند.
  • - کودکان را مجبور نکنید که تمام غذایی را که برایشان کشیده اید بخورند .این کار به کودک می آموزد که احساس سیری خود را نادیده بگیرد.
  •  - از مواد غذایی به عنوان رشوه یا پاداش استفاده نکنید. از اینکه دسر را به عنوان پاداشی برای خوردن غذای اصلی به کودک بدهید اجتناب کنید.
  • - غذا را وسیله ای برای ابراز علاقه خود به کودک قرار ندهید . برای ابراز علاقه ، کودک را در آغوش بگیرید ، وقت خود را با وی سپری کنید و یا او را تحسین کنید.

فرزندان را در تهیه غذا شرکت دهید


بیشتر بچه ها از اینکه در تصمیم گیری برای انتخاب وعده ی غذایی بعدی شریک باشند لذت می برند. با آنها در مورد انتخاب و برنامه ریزی یک وعده غذایی متعادل صحبت کنید. برخی حتی ممکن است از فرزندان بخواهند که در خرید مواد غذایی لازم به والدین کمک کنند .در فروشگاه به کودکان یاد بدهید که برچسب های مواد غذایی را بررسی کنند تا به مرور یاد بگیرند که به چه مواردی باید دقت کنند.
در آشپزخانه کودک را در کارهای متناسب با سنش شرکت دهید تا کودک بتواند نقش خود را بدون دیدن هیچگونه آسیب یا احساس عدم توانایی ایفا کند.
ناهار مدرسه می تواند یک آموزش دیگر به بچه ها باشد. بسیار اهمیت دارد که بتوانید کاری کنید که آنها در مورد چیزی که به عنوان ناهار باید بخورند فکر کنند ، شما می توانید در ایجاد تغییرات مثبت به آنها کمک کنید.
دلیل مهم دیگری نیز برای شراکت دادن کودکان در انتخاب مواد غذایی وجود دارد : این کار می تواند به آنها کمک کند که بتوانند به تنهایی تصمیمات خوبی در مورد مواد غذایی که تمایل به خوردن دارند بگیرند. البته به این معنا نیست که بطور ناگهانی تغییر کرده و مثلا بجای سیب زمینی سرخ شده تصمیم بگیرند که سالاد میل کنند ، اما عادات غذایی مناسبی که در کودکی در آنها ایجاد می کنید باعث می شود که در طول عمر خود انتخاب های غذایی سالمتری داشته باشند و سالمتر زندگی کنند.


مترجم : الهام علیزاده
منبع : kidshealth.org

مطالب مرتبط :
 تقویت غذایی بچه ها برای شروع مدرسه


 باز نشر مطالب تنها با ذکر منبع و لینک به صفحه مجاز می باشد.

تعداد بازديد: -
1394/9/2 دوشنبه
 
امتیاز دهی
 
 

تعداد بازديد اين صفحه: 1168
داروهای جدیدپربازدیدترین مقالات ....

ارتباط ویتامین B با خطر ابتلا به سرطان ریه
ارتباط ویتامین B با خطر ابتلا به سرطان ریه
عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی
عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی
گیاه خار مریم و درمان بیماریها
گیاه خار مریم و درمان بیماریها